Wednesday, 27 July 2011

Seribu Rahsia Tubuh Kita..

  • Otak manusia mempunyai lebih kurang 100 billion sel saraf. Saraf berdenyut dari otak ke otak selaju 274 km/j
  • Interaksi 72 pelbagai otot diperlukan untuk manusia menghasilkan suara
  • Secara purata, kelajuan batuk yang keluar dari mulut anda ialah 96 km/j
  • Bergantung kepada saiz, otot yang paling kuat ditubuh manusia ialah lidah
  • Apabila anda bersin, seluruh badan anda akan terhenti termasuk jantung
  • Bayi lahir tanpa tempurung lutut sehinggalah mereka berusia diantara hingga enam tahun
  • Orang yang berambut perang mempunyai lebih banyak rambut daripada mereka yang berambut hitam
  • Individu yang buta sebelah mata hanya hilang 1/5 penglihatan mereka tetepi hilang langsung deria menganggar jarak
  • Purata setiap tahun manusia mengerlip mata sebanyak 6205000 kali
  • Jika diukur panjang bulu mata yang gugur sepanjang hidup seseorang manusia, puratanya mencapai sehingga 30 meter
  • Tengkorak manusia terdiri daripada 29 jenis tulang
  • Setelah meninggal dunia, tubuh manusia akan menjadi kecut dan mencipta satu ilusi seolah-olah rambut dan kuku menjadi panjang
  • Rambut dan kuku adalah dari satu bahan yang sama
  • Seseorang manusia boleh menyedut sehingga empat liter udara, tetapi hanya lima peratus sahaja akan digunakan
  • Luas kulit manusia adalah 6.5 kaki persegi
  • 15 billion sel darah manusia adalah air
  • 80 peratus tubuh manusia adalah air
  • Tulang paha manusia lebih kuat berbanding konkrit
  • Manusia dilahirkan dengan 300 tulang dan apabila meningkat dewasa, tulang tersebut berkurang menjadi 206 sahaja
  • Jika dicampur. panjang urat dalam badan seseorang manusia adalah sepanjang 72 kilometer
  • Secara purata, setiap jantung manusia mengepam sehingga 30 kali
  • Dalam sehari manusia akan bernafas sebanyak 23040 kali
  • Cecair di dalam kepala boleh digunakan untuk mrngantikan plasma darah
  • Bunyi yang dikeluarkan apabila anda mematah-matahkan sendi tangan, jari atau kaki adalah disebabkan letupan buih dalam sendi itu
  • Perut akan menghasilkan satu lapisan mukus yang baru setiap 2 minggu untuk melancarkan proses penghadaman
  • Jika usus kecil manusia dibelah dan dicantumkan ia boleh memenuhi kawasan seluas 9.2 meter persegi
  • Setiap langkah kehadapan anda terpaksa menggerakkan 54 otot dalam tubuh badan
  • Setiap 1 sentimeter persegi kulit manusia didapati mengandungi 7 meter pembuluh darah
  • Otak merupakan sel yang paling lama hidup di dalam tubuh manusia iaitu sepanjang hayat manusia
  • Tulang terkecil di dalam badan manusia adalah stapes dan stirrup yang terletak di antara telinga. Ia berukuran kira-kira 0.28 sentimeter panjang

23 comments:

cheqwa said...

waah,banyak fakta yg kita xtau.yg paling suka pasal bulu mata.panjang tuh 30meter ^_^

cik tikah said...

nice info :)

Aida Omar said...

banyak nya rahsia dan fakta yang ada dalam tubuh kita..tu lah betapa besar nya kejadian Allah kan..SubhanAllah..

ZWAN SABRI said...

owh.. maknanya, bila kita bersin, kita mati seketika la ek?
HUHU

MySuaraBlog: Jom Pi Tasik Mengkuang

syieda_joy said...

masyaAllah..betapa uniknya CiptaanNya...

Bui Junaidi said...

wah,byk fakta2 yg kita x tau kan..

nadiaazira said...

good info!
Allah maha mengetahui setiap kejadiannya kan...sangat detail... =)

ILA HonEyBuNNy said...

seronoknya dapat baca info neh..

terima ksih ya....;_)

amni azmira said...

cheqwa :tu kan..panjang gila bulu mata

cik tikah : thanx dear

Aida : betoi2..kita patut bersyukur nikmat yang Allah beri pada kita..

Zwan : emm..mati bbrape saat ja..ehehe

syieda : Allah menjadikan manusia sebaik-baik kejadian..

Green Apple said...

banyak yg tak diketahui...

amni azmira said...

Bui : tu la kan..banyak lagi fakta tersembunyi yg kita tak tahu

nadiaazira : thanx darl..sharing is caring..^^

ILA honeybunny : makaseh..sronok jgak dpat berkongsi info ini ..

Green apple : yup..btoi kata anda..bnyak benda kt dunia ni kite kna explore..

amni azmira said...

Bui : tu la kan..banyak lagi fakta tersembunyi yg kita tak tahu

nadiaazira : thanx darl..sharing is caring..^^

ILA honeybunny : makaseh..sronok jgak dpat berkongsi info ini ..

Green apple : yup..btoi kata anda..bnyak benda kt dunia ni kite kna explore..

shida said...

knowledge yg menarik..tq2

syarifahsidrus said...

pening kalau nak bayang ni..heee

iefa ujang said...

klu dpt tgk organ dlm perut scara live,sgt la best!!! :)

Dududu said...

nice sharingg ! ^^

amir aizat said...

woah nice lah info ni! hehe

hadinesta said...

indahnya ciptaan ALLAH. kalu semua manusia faham makna mensyukuri. dunia ini heaven :D peace

kiEyn kiNah said...

bnyk yg kte x tau sal tubuh sndiri kan..huhu

Sheera Laith said...

thanks for the fact!!! betambah ilmu... :)

amni azmira said...

shida : share knowledge bersama..^^

syarifah : agak ar..hee

iefa : tu la kan..tpi xgeli ke..

amir aizat : tq very much..^^

hadinesta : btoi2..manusia xpenah puas dengan ape yg ade..

kieyn : benar kata anda..

Sheera : welkam..best kongsi ilmu..^^

amni azmira said...

dududu : thanx yaww ^^

amna said...

banyaknya fakta. like3! tq :)